Over mij

Hier vind je meer gegevens over mezelf, de motor(en) waar ik mee rij, de competitie waar ik aan deelneem en de doelen voor het komende seizoen.

de coureur

naam: Wouter van Heyningen
geboren: 22-01-1980, Den Haag
woonplaats: 's-Gravendeel
grootste passie: wegrace
racenummer: 33

De fiets

Sinds 2004 is de 'Superbike' niet meer weg te denken uit mijn garage. Met de aanschaf van de nieuwe Yamaha R1 in 2004 leerde ik met vallen en opstaan de potentie van een wegracemotor met 1000cc kennen. In 2010 kwam hier een BMW S1000RR bij voor op het circuit. De rondetijden gingen omlaag, maar het lukte nog altijd niet om te blijven zitten. Ook kende de snelle fiets de nodige kinderziektes. Om in 2017 met een schone lei te beginnen, is een nieuwe BMW S1000RR aangeschaft.

de competitie

Na een crash met de BMW eind 2015, ben ik 2016 in de NK ProCup 600 gestart met een Yamaha R6 in het team van Stichting Motorrace Amsterdam. Het verschil in de benodigde rijstijl op een Supersport (600cc) of een Superbike (1000cc) maakte voor mij duidelijk dat vooral het rauwe vermogen van een Superbike maakt dat ik zo van deze sport hou. Voor 2017 stond dan ook vast dat weer met een 1000cc motor aangetreden ging worden. Na lang wikken en wegen tussen de nieuwe Kawasaki ZX10RR en de S1000RR werd het toch de BMW.

RR Motorsports van Nelson Rolfes leverde de fiets af, naar eigen specificaties en kleurstelling opgebouwd. De overstap van de 2010-editie waarmee ik mijn snelste tijden zonder traction control, ABS en met een zware gaskabel (speedgas) reed en de vol met elektronica gehangen motorfiets uit 2017 ging in het begin wat moeizaam. Inmiddels voelt de fiets een stuk vertrouwder aan en zijn we ondanks een zware crash en een aantal (bijna) 0-scores derde geworden in de eindstand. In 2018 kenden we veel bandenproblemen en diverse crashes en eindigde ik 9e. In 2019 gaan we op zoek naar de aansluiting met de ONK SuperCup 1000 voor een overstap in 2020. Klik hier voor de kalender.

Het Doel voor 2019

In 2019 gaan we voor betere resultaten! Klik hier voor de huidige stand...


Bij twijfel altijd gas
— Wouter, ONK SuperCup 1000 coureur

WAT hebben we bereikt

  • 2014 (SportCup 1000): In het eerste seizoen competitie winnen we de eerste bekers op Oschersleben. De onbekendheid met de baan bij alle coureurs blijkt voor mij goed uit te pakken. De races op Assen kenmerken zich echter door lage klasseringen, valpartijen en technische mankementen. Ook vergeet ik na een goede kwalificatie aan de start te verschijnen.

  • 2015 (SportCup 1000): In de eerste race blijkt dat de betekenis van de vlaggen nog voor verwarring kan zorgen. De behaalde tweede plaats toont wel aan dat promotie naar de ProCup 1000 op zijn plaats is.

  • 2015 (ProCup 1000): De eerste twee races in de ProCup worden verreden op Oschersleben en direct beiden gewonnen. De baan blijkt me echt te liggen. Op Assen wordt de finish echter (wederom) niet bereikt. Nadat de motor weer is opgebouwd, proberen we het in de finalerace op Assen nog eens, maar een zware crash in de snelle Ruskenhoek luidt het einde in van het seizoen 2015.

  • In 2016 (ProCup 600/Sportcup 600) rij ik enkele wedstrijden en trainingsdagen op een Yamaha R6, zonder snelle tijden, maar met de nodige valpartijen. De overstap naar 600cc lijkt vooralsnog niets voor mij. De hoogste klassering is een 7e plaats in de Sportcup 600.

  • 2017 (ProCup 1000, aanvang): In de eerste wedstrijden moest ik nog erg wennen aan de fiets met als resultaat 2 maal een 20e plaats en een 6e plaats.

 

  • 2017 (ProCup 1000, vervolg): Vanaf mijn favoriete baan Oschersleben heb ik zogezegd 'het licht gezien' met 4 eerste plaatsen op rij:
    - Oschersleben race 1;
    - Oschersleben race 2;
    - Assen;
    - Dijon race 1 (race 2 crash).

  • 2017 (ProCup 1000, slot): Na een zware crash in de tweede race op Dijon lopen de titelkansen een flinke deuk op. In Oschersleben wordt tegen beter weten deelgenomen met een 3e plaats als resultaat. Uiteindelijk blijkt dat ook het hoogst haalbare in de eindstand. Een resultaat waar ik bij aanvang voor had getekend dus we zijn meer dan tevreden.

  • 2018 (ProCup 1000, aanvang): In de eerste wedstrijd zitten we maar 0,8 seconde af van ons PR op Assen, maar de races daarna zijn we zoekende waarom de resultaten uitblijven. Ik krijg de motor niet (meer) tot stilstand en de tijden gaan omhoog. Als na meerdere raceweekends het lek eindelijk boven is, volgen naast een 3e plaats in Frankrijk ook enkele crashes en eindig ik 9e in het kampioenschap.

20170727_165249-02.jpeg